Als je iets wilt vertellen of wilt laten zien dan heb je natuurlijk het liefst dat het wordt vastgelegd in het brein van je kijker. Zodat het in de toekomst gemakkelijk oproepbaar is en mensen je verhaal snappen. Een goede animatie zorgt hiervoor want kijkers begrijpen wat je wilt overbrengen vele malen sneller door het gebruik van video en kunnen beelden of stemgeluiden die je toont ook in de toekomst nog makkelijk herinneren. Bij het maken van een animatie hanteer ik 3 uitgangspunten:
- Simple Storytelling.
- Hou het kort.
- ‘Prior knowledge’.
Een animatie maakt gebruik van zowel tekst, voice-over als bewegende beelden. Dit is een ijzersterke combinatie waarbij kijkers 58% MEER onthouden dan als alleen gebruik wordt gemaakt van horen & lezen (hierbij wordt 10% onthouden, bij video 68%). Dit wordt nog versterkt als je de juiste verhaalvorm kiest, je dringt dan beter door tot de emoties van je kijker.
“If you tell me it’s an essay. If you show me it’s a story” (Barbara Green)
Een verhaal kan persoonlijk zijn, bevat meestal 1 of 2 karakters en focust zich op de hoofdlijnen, niet voor niets is bij het schrijven van een goed script zaak om zoveel mogelijk te schrappen, zodat alleen de kern overblijft. En, als het onderwerp het toelaat, gebruik humor! Dit maakt je animatie nog aantrekkelijker, kijkers zullen hierdoor bijvoorbeeld sneller geneigd zijn om de animatie te delen met anderen.
‘What I learned from this experience was the power of simple storytelling. That was the real key, and the overall quality of the videos was almost secondary. I know this sounds ass-backwards, especially to anyone in the video production business, but it was true.’ (Andrew Angus – 60 seconds)
Een animatie hoeft niet lang te duren. Sterker nog: hoe korter hoe beter. Vertel je verhaal in zo weinig mogelijk tijd. Aan de ene kant is dit praktisch, hoe langer je verhaal duurt hoe meer kijkers zullen afhaken. Daarnaast zal een kijker hetgeen je wilt overbrengen beter onthouden als je animatie niet te lang (< dan 1 minuut) laat duren.
Als laatste: leg bij de start van een animatie een link met iets wat iemand al weet, wat al in het geheugen zit, de ‘prior knowledge’ van de kijker, iets waar hij/zij zich in herkent. Bijvoorbeeld door eerst te laten zien wat het probleem is, vervolgens laat je zien hoe dit wordt opgelost. Door het verleden te verbinden met het heden (je boodschap in de animatie) zal de kijker zich het veel beter kunnen herinneren op lange termijn!
Lees ook:
Bekijk welke stappen worden doorlopen bij het maken van een animatie.
Download het e-book “Laat het zien”
Meld je aan voor de nieuwsfilts