7 vragen die je moet stellen als je een animatie laat maken

Gefeliciteerd! Je bent overtuigd dat een animatie het perfecte middel is om je bedrijf of product te laten zien. Maar wie gaat de animatie maken? Welk bureau past bij jou? En waar moet je op letten als je in gesprek gaat met een animator. Hieronder 7 vragen die je kunt stellen om zo de beste keuze te maken.

  1. Met welke animatiestijl wordt gewerkt?

Zoveel animatiebureaus, zoveel stijlen. Vaak lijkt het op elkaar, maar er zijn ook veel verschillen. Hou er rekening mee dat niet elke animator elke stijl aankan (wat heel normaal is). Bekijk dus goed de portfolio’s, laat het even op je inwerken en vraag je af of een bepaalde stijl je BLIJ maakt en past bij jouw bedrijf. 

2. Is maatwerk mogelijk bij je animatie?

Stel je hebt een machine bedacht waarmee je de productietijd voor het maken van 1000 perenijsjes met 30% kunt verminderen. De potentiële vraag is enorm en all over the world. Prachtig! Dit kun je natuurlijk op een geweldige manier in een animatie laten zien. Maar kan de ijsjesmachine 1 op 1 geanimeerd worden? Of is dit niet mogelijk en komt zo misschien je boodschap niet goed over? Maatwerk zorgt ervoor dat je animatie herkenbaar en persoonlijk wordt. Iets wat bij jou past. Informeer hiernaar op het moment dat je offertes opvraagt, dit voorkomt teleurstelling verderop.

3. Worden er ‘stills’ gemaakt?

Een still is een plaatje. Deze worden gemaakt voordat de animatie zelf in elkaar wordt gezet. De stills zijn vaak onderdeel van het storyboard. Stills zijn ook een verdere uitwerking van de gekozen stijl. Als het bureau waarmee je samenwerkt deze stap overslaat dan zul je pas later in het proces beelden te zien krijgen. Die misschien niet matchen met je verwachting. Sla deze stap dus niet over!

4. Heb je invloed op het storyboard?

Ja, natuurlijk wil je invloed op het storyboard! In het storyboard staat per scène wat er wordt verteld & wat er wordt getoond. Misschien denk je dat dit een open deur is, maar er zijn bureaus die wél werken met een storyboard maar waarbij het aantal scenes (binnen de afgesproken prijs) vast ligt of waarbij sommige scènes (de openingsscène bijvoorbeeld) wordt ingevuld volgens een vast stramien (kleuren, bewegingen, overgangen..). Informeer ook hier dus naar voordat je een samenwerking aangaat.

5. Komt je huisstijl duidelijk terug in de animatie?

Een huisstijl is meer dan alleen je logo. Waarschijnlijk werk je ook met een bepaald lettertype in al je uitingen & heeft je briefpapier een achtergrondkleur waarover is nagedacht. Bespreek van te voren op welke manieren je huisstijl terug komt. Bijvoorbeeld het letterype van de ondertiteling of kleurkeuzes in de kleding van de karakters. Hoe beter je dit voor elkaar hebt, hoe herkenbaarder de animatie zal worden!

6. Kun je kiezen uit heel veel voice-overs?

Mijn ervaring is dat het kiezen van een voice-over een van de leukste keuzes is voor opdrachtgevers tijdens het maken van de animatie. Zorg dus ook dat je wat te kiezen hebt! Niet elke stem vind je simpelweg mooi, of passen bij je bedrijf of product. En het is niet vanzelfsprekend dat je die keuze hebt, informeer ook hier dus van te voren naar.

Ook iets om op te letten: misschien wil je de animatie wel in meerdere landen - dus in meerdere talen - laten zien. Is een voice-over in de door jou gewenste taal mogelijk? 

7. Kun je feedback geven en hoe vaak dan?

Deze laatste tip is misschien wel de belangrijkste. Iedereen - zeker eigenwijze ondernemers - heeft wensen en verwachtingen over het eindresultaat. Stel je laat in de animatie je bedrijfsauto zien. Dit is wel benoemd maar niet uitgewerkt in het storyboard. En je ziet pas in de 1ste versie dat de auto rood is en dat je logo op de verkeerde plek staat. Niet erg, maar is het nog aanpasbaar? Voor jou misschien een kleine (en logische) aanpassing, maar voor de animator kan het 2 uur extra werk betekenen. Past dat wel binnen het afgesproken budget? Meestal is één feedbackronde niet genoeg. Bespreek ook dit van tevoren of laat bijvoorbeeld opnemen in een offerte wat een extra feedbackronde moet gaan kosten.

Heb je zelf een tip of een vraag? Laat het vooral weten. Proost!

   - - - -