Beelden onthoud je beter dan tekst en geluid

Wist je dat animatie niet alleen pakkend is, maar ook onderbouwd beter wordt onthouden door je doelgroep? Lees meer hierover in deze blog van Animaty ✔

Visualiseren en boodschap overbrengen: beeldmateriaal onthouden we beter

Je wilt een boodschap overbrengen naar jouw doelgroep. Maar hoe doe je dit het beste? Een tekstuele advertentie? Een nieuwsbrief per e-mail? Of een animatievideo?

De Universiteit van Iowa (Verenigde Staten van Amerika) publiceerde in 2014 de resultaten van een wetenschappelijk onderzoek over dit onderwerp. Uit dit onderzoek is gebleken dat een boodschap die visueel is overgebracht beter wordt onthouden dan enkel een geluidsboodschap. Onze hersenen zijn dus nogal visueel ingesteld... Dit betekent dat de keuze voor het overbrengen van boodschap per video absoluut geen slechte keuze is. Hieronder bespreken we een aantal voordelen van visualisatie voor het overbrengen van je boodschap.

Voordelen van visualiseren van je boodschap: 5 feiten op een rij


Het gebruiken van visuele content kent een aantal voordelen wanneer je een boodschap wilt overbrengen. Hieronder bespreken we 5 voordelen van visuele content in dit kader.

Mensen prefereren visuele content
Zoals gezegd zijn mensen visuele wezens. Als mensen geven we vaak, zowel bewust als onbewust, de voorkeur aan visuele content. Visuele content is aantrekkelijker. We hoeven ons er minder voor in te spannen en we verwerken het gemakkelijker.

Beeld onthouden we beter
Wist je dat 93% van onze communicatie non-verbaal is? Vervolgens onthouden we tussen de 80% en 90% van wat we gezien hebben. Visuele content wordt beter opgeslagen in ons brein. Dit ten opzichte van tekstuele content en geluid.

Met beelden creëer je connecties
Heb je weleens een presentatie gegeven zonder beeldmateriaal erbij? Is het je opgevallen hoe lastig het is om de groep 'erbij te houden'? Waar je tegenwoordig ook studeert: college wordt gegeven onder begeleiding van een Powerpoint presentatie. Het is namelijk bewezen dat visualisatie van de boodschap voor betere overdracht zorgt. We leggen dan connecties met beelden, naar aanleiding van wat we horen.

Visuele content is duidelijker
Wanneer je iets probeert uit te leggen, gaat dit altijd makkelijker onder begeleiding van visuele content. Mensen snappen aan de hand van beeldmateriaal beter wat je bedoelt. Illustraties geven ons te mogelijkheid iets ook echt in te beelden. En tja, visuele wezens die we zijn...

We kunnen ons beter concentreren op visuele content
Laten we eerlijk zijn: wij mensen zijn snel afgeleid. Als we luisteren naar een speech, dwalen onze gedachten al snel af. Maar in de bioscoop lukt het ons ineens om 2 uur lang de focus te houden. Vreemd toch? Maar wel een duidelijke indicatie dat visuele content beter werkt in het overbrengen van een boodschap. Uiteraard helpt het wel als je video een beetje pakkend is 😉

 

Animaties: in twee opzichten een goede keuze

Hierboven heb je kunnen lezen dat visuele content beter wordt onthouden. Mensen vinden een video aantrekkelijker dan enkel geluid of tekst. In dit opzicht is een animatievideo een zeer goede keuze voor het overbrengen van je boodschap. Daarnaast is een animatievideo an sich pakkend. Het is weer eens iets anders: een leuke animatievideo doet het tegenwoordig erg goed.

Aan de slag met een animatie specialist? Wij staan klaar!

Wil jij proberen je boodschap duidelijk over te brengen? Heb je het liefst dat jouw doelgroep de informatie goed onthoudt? Misschien is een animatievideo dan de perfecte oplossing. Maar waar te beginnen? Bij Animaty helpen we je van A tot Z: van het script tot het eindresultaat. Neem contact op met ons en dan gaan we samen aan de slag!

   - - - -