Consistentie, neuromarketing en het belang van storytelling

Consistentie is belangrijk in storytelling bij videomarketing. Wat zijn de psychologische aspecten hiervan en welke doelen behaal je? Lees mee met Animaty ✔

Consistentie in storytelling en de bijdrage aan videomarketing

Heb je weleens nagedacht over het belang van consistentie in het script van je video? En wist je dat er veel psychologische invalshoeken zijn met betrekking tot het succes van je video? In deze blog gaan we in op deze onderwerpen. Zo geven we je diepere informatie over videomarketing en hoe je hier succesvolle conversies kunt bereiken.

Neuromarketing en de onbewuste beslisboom van het brein

Als persoon neem je iedere dag talloze beslissingen. Wat ga je ontbijten? Hoe laat ga je de deur uit? Wat eet je 's avonds? En nog veel kleiner dan dit: je besluit naar de wc te gaan of kiest ervoor tijdens het werk even uit het raam te kijken. Juist die kleine beslissingen, worden onbewust genomen door ons brein. En schrik niet: dagelijks zijn 95% van onze beslissingen onbewust genomen. Als je goed gebruik weet te maken van deze onbewuste 'beslisboom van het brein', zorg je voor het beter overbrengen van je boodschap. Zo kun je mensen als het ware beïnvloeden met je (animatie)video. Dit wordt ook wel 'framing' genoemd. Wil je echt zorgen voor (blijvend) effect met je video? Overweeg dan eens de technieken van Robert Cialdini.

Robert Cialdini en het belang van consistentie

Robert Cialdini is een Amerikaans hoogleraar die zich richt op de psychologische aspecten van marketing. In een geprezen boek dat hij in 1984 heeft geschreven, beschrijft Cialdini 6 beïnvloedingsprincipes:

- Sociale bewijskracht

- Schaarste

- Autoriteit

- Sympathie

- Wederkerigheid

- Consistentie

 

In deze blog gaan we in op de laatst genoemde term van deze lijst: consistentie. Hierbij moet consistentie gezien worden in een gedragsmatige context. Wij bepalen ons gedrag namelijk vrijwel altijd op wat eerder is gezegd of gedaan. De mens is van aard een consequent wezen. Hier kun je in videomarketing gebruik van maken. Zorg voor een boodschap, waarmee steeds iets meer commitment wordt gekweekt. Zorg dus voor een script waarin je de drang naar consistentie aanspreekt.

Consistentie in je script voor goede videomarketing

Je spreekt het onderbewuste deel van het brein aan met de technieken van Cialdini. Daarnaast is consistentie in het script zelf erg belangrijk voor het maken van een pakkende (animatie)video. En hoe zorg je hiervoor?

- Zorg voor een ware content strategie. Weet goed wat je precies wil zeggen met je video. Hier kun je beter te lang dan te kort over nadenken...

- Kies een stijl voor je video's, en houd je hier aan vast. Deze vorm van consistentie leidt tot de beste video's. Denk aan de 'Even Apeldoorn bellen' reclamevideo's. Telkens dezelfde insteek, met enorm succes als resultaat.

Heb je storytelling op orde in je videomarketing? Verwacht dan meer conversies!

Het doel van marketing is, onder andere, het bereiken van een hogere conversieratio. Wat is een conversie? Zie een conversie als een handeling die belangrijk is voor jouw bedrijf. Conversie hoeft overigens niet altijd direct te maken hebben met iets kopen: alle kleine stapjes die naar de koopbeslissing leiden kunnen ook gezien worden als conversie. Juist daarom is consistentie zo enorm belangrijk!

Een consistente animatievideo maken voor videomarketing? Werk met een specialist

Animatievideo's zijn perfect voor videomarketing. De video's zijn uniek, verfrissend en leuk om te kijken. Zorgen dat jouw animatievideo een succes wordt? Bij Animaty helpen we je graag aan een 'conversieverhogende' animatievideo. Neem contact met ons op en we leggen je alles uit!

   - - -