Simon Sinek legt in zijn filmpje ‘Start with Why’ uit wat ‘de Gouden Cirkel’ inhoudt. Waarom gaan mensen zaken met jou doen? Het filmpje staat onderaan dit blog.
Drie woorden staan hierbij centraal: Wat? Hoe? Waarom?
- Wat doe je? Deze is makkelijk en bevindt zich aan de buitenkant van de cirkel.
- Hoe doe je dit? Ook makkelijk. Iedereen kan uitleggen Hoe ze iets doen of maken.
- Waarom doe je het? Deze is pittig. En geld verdienen is nooit het juiste antwoord, geld verdienen is een resultaat.
Onze gedachten gaan van buiten naar binnen. Van wat het meest makkelijk is naar wat het meest lastige is om te benoemen.
En bijna elk bedrijf communiceert vooral of alleen maar de Wat en de Hoe. Niet vaak zie je de Waarom. En helemaal niet vaak wordt dit als eerste genoemd.
Sinek noemt Apple als voorbeeld. Een bekend voorbeeld. Als zij op de gangbare manier zouden communiceren dan is hun boodschap: ‘Wij maken prachtige computers.’
Daarna: ‘Onze computers zijn voor iedereen te gebruiken en hebben een prachtig design.’
En daarna: ‘Wil je er één kopen?’
Grote kans dat je hier niet enthousiast van wordt en geen verschil ziet met alle 100 andere aanbieders.
Apple doet het daarom anders en start met de Waarom vraag: ‘In alles wat we doen willen we de ‘status quo’ uitdagen, wij geloven in anders denken.’
‘Dit doen we (Hoe) door onze producten een uniek design te geven en heel gebruiksvriendelijk te maken.’
‘Ons product? We maken computers. Wil je er één kopen?’. Grote kans dat je nu enthousiaster bent.
Sinke zijn boodschap: mensen kopen niet wat je doet, maar waaróm je doet wat je doet. Het doel is niet om zaken te doen met iedereen die nodig heeft wat jij aanbiedt, maar met mensen die in hetzelfde geloven als waarin jij gelooft.
Sinek legt uit dat bovenstaande pure biologie is. De Wat vraag is rationeel. De Wat vraag leidt niet tot gedragsverandering. De Hoe en de Waarom vraag spreken veel meer het binnenste deel van je hersenen aan. Daar waar de beslissingen worden genomen. Vaak op buikgevoel en intuïtie.
Wij doen wat we doen omdat we geloven in eenvoud. Keep it simple. Als je iets wilt uitleggen of laten zien is animatie daarbij een goed middel.