Skip links

Do’s en Don’ts bij het maken van een whiteboard animatie

Week van de Whiteboard: Do's en Don'ts

Wat is

Een whiteboard video is een animatiestijl waarbij de kijker letterlijk aan de hand wordt genomen en het verhaal wordt verteld aan de hand van zwart-wit tekeningen (of kleur!), ondersteund met teksten.

Wist je dat

Whiteboard video’s zoals we die nu kennen bestaan nog niet zo lang. Begin 2000 verschenen de eerste, waarbij we de verteller zelf ook in beeld zagen en de tekening levensecht op een whiteboard werd getekend. Bekijk hier een leuk voorbeeld:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=16&v=95EeUAvAba4&feature=emb_logo

Een whiteboard kan vaak wat langer duren dan andere animatiestijlen. Dit heeft te maken dat er vaak meer informatie wordt verteld en - als je het goed doet - de kijker langer zijn aandacht kan vasthouden doordat de pen continue in beeld blijft en delen van bijvoorbeeld de voice-over tekst ook in de video worden getekend.

Kies de juiste indeling

Een whiteboard video van 1 minuut bevat ongeveer 150 woorden. Daarin kun je veel vertellen! Het helpt als je je verhaal verteld aan de hand van deze indeling:

  • Verteld wat je doet.
  • Laat een probleem zien.
  • Leg uit hoe jij dat probleem voor de kijker gaat oplossen.
  • Laat zien op welke manieren je dat gaat doen en welke voordelen dit heeft.
  • Sluit af - afhankelijk van je boodschap natuurlijk - met een goede Call to Action. Ofwel, zet de kijker in beweging!

 

 

Do’s en Don’ts bij het maken van een whiteboard video

  1. Formuleer een duidelijk doel

Zonder duidelijk doel geen duidelijke video. Het doel mag best ambitieus zijn, bijvoorbeeld: de animatie gaat ervoor zorgen dat 25% meer bezoekers vanaf onze homepage doorklikken naar de productpagina.

  1. Brainstorm met ‘sticky notes’.

Zie een whiteboard video (als je gebruik maakt van de Doodle stijl) als een groot moodboard waarin je verschillende verhaallijnen met elkaar kunt verbinden. Alle losse onderdelen kun je in een brainstorm benoemen en opschrijven op sticky notes (die gele briefjes..). Hang de sticky notes op en ga er 10 minuten naar kijken. Je zult zien dat het verhaal duidelijker wordt en je beter ziet wat bijvoorbeeld de juiste volgorde moet zijn en welke onderdelen je beter kunt schrappen.

  1. Denk GROOT!

Deze kun je letterlijk nemen. Ken je de tool Prezi (een concurrent van Powerpoint)? Hiermee kun je steeds verder uitzoomen en nieuwe verbanden leggen. Je ziet bijvoorbeeld eerst de aarde en door uit te zoomen verschijnen andere planeten in het heelal. Een goede whiteboard video heeft hetzelfde effect. Door steeds meer te laten zien wordt het verhaal deel voor deel onthuld.

  1. Laat je huisstijl terugkomen.

Je huisstijl kun je subtiel laten tonen door bijvoorbeeld als 2e kleur jouw belangrijkste huisstijlkleur toe te voegen of door je logo op een mooie manier te animeren.

  1. Maak je whiteboard video niet te lang maar ook niet te kort.

Daar waar een 2D Video prima 30 seconden kan zijn, zijn de regels voor een whiteboard wat minder streng. Simpelweg omdat de kijker langer blijft kijken. Vaak duurt een whiteboard video tussen de 90 en 120 seconden maar dit mag best langer, bijvoorbeeld als je publiek offline zit, denk hierbij aan een training voor je medewerkers. Of als je een Whiteboard Video gebruikt binnen het onderwijs, ideaal om complexe zaken uit te beelden.

  1. Maak subtiel gebruik van kleuren.

Gebruik van kleuren zijn prima, zolang je dit doet om accenten te leggen! Maak er geen verfwinkel van waar alle kleuren van de regenboog voorbij komen.

  1. Gebruik ‘interconnected drawings’. 

Letterlijk verbinding tussen je tekeningen. Je laat verbanden zien. Geen losse scènes maar denken vanuit 1 groot moodboard. Onze promovideo is hier een voorbeeld van. Eigenlijks zit je te kijken naar 1 tekening, maar door in te zoomen en te bewegen krijgen de verschillende onderdelen verbinding met elkaar.

  1. Leg accenten met tekstgrootte. 

Is het belangrijk? Maak het groot! In een whiteboard video is het makkelijk om accenten te leggen door te spelen met de grootte van de teksten. Je laat hiermee zien wat belangrijk is en wat ondersteunend is. Maak het niet te dol, werk met maximaal 4 lettergroottes in je hele video.

  1. Werk met beweging/Keep it moving.

Waarschuwing: wees voorzichtig met bewegingen. Het is verleidelijk om de klok op de achtergrond bewegende wijzers te geven, maar dit kan makkelijk afleiden. Maar werk wel met beweging, dit kan al door het gebruik van ‘de hand’ maar ook door je karakters of elementen beweging mee te geven.

  1. Sluit af met een duidelijke CTA.

De bekende Call to Action. Niet altijd nodig, denk weer aan het voorbeeld van een interne training of uitleg, maar als je je video vooral online wilt gebruiken dan wil je waarschijnlijk dat de kijker actie onderneemt. Bijvoorbeeld je website gaat bezoeken of een e-book gaat downloaden voor meer informatie. 

  1. Story is King

‘Story is king, everything else in your video exists to serve the king’ - Casey Neistat. De laatste is de belangrijkste en staat eigenlijks los van de whiteboard video stijl. Zet een goed verhaal neer, laat anderen het lezen, schrap alles wat overbodig is, schrap nogmaals alles wat overbodig is en zorg dat je verhaal authentiek is, dus goed past bij wie je bent of waar jouw bedrijf voor staat.