Indeling van je script: de problem-solution methode

Wat is de perfecte indeling van je script bij animatievideo's? In deze blog van Animaty leggen we je meer uit over de problem-solution methode ✔

De problem-solution methode voor animatievideo's

Je gaat een animatievideo maken. Goed idee! Animatievideo's zijn immers de perfecte manier om je publiek te bereiken. Verfrissend, anders en pakkend. Tenminste: als het script van de animatievideo goed is. Want hoe leuk het filmpje er ook uit kan zien: zonder goed verhaal haken mensen af. Voordat je een animatievideo laat maken, is het dus goed om een script te hebben. Maar wat is de perfecte indeling van je script? Hoe werkt dit bij animatievideo's? In deze blog vertellen we je meer over de problem-solution methode.

Stap 1: Maak het probleem kenbaar aan je publiek (Point out the problem)

Laten we de problem-solution methode bespreken aan de hand van een voorbeeld. Bij stap 1 dien je, zoals de titel aangeeft, een probleem te illustreren. Stel je voor: je bent een marketingbureau en je wilt meer klanten. Deze klanten kun jij vervolgens helpen meer leads (potentiële klanten) te genereren. Het is dan een goede om je animatievideo te beginnen met een heldere probleemstelling. "Veel bedrijven laten kansen liggen op het gebied van marketing en lopen daardoor omzet mis." Dit is wat kort beschreven, maar 'you get the picture'. Het is voor bedrijven immers een reëel probleem als zij omzet mislopen/laten liggen.

Stap 2: Laat doorschemeren dat je de oplossing hebt (Indicate that you have the solution)

Je geeft vervolgens aan dat jij als marketingbureau heer en meester bent in het genereren van leads. Met een pakkende animatie laat jij zien dat je de grootste roeptoeter voor bedrijven kunt aanzetten!

Stap 3: Overdrijf een beetje; maak het probleem groter (Aggravate the problem)

Vervolgens gooi je er een schepje bovenop. Je geeft bijvoorbeeld aan dat bedrijven tegenwoordig bijna wel aan marketing móeten doen. Concurreren wordt anders een behoorlijk lastig verhaal. Hierbij ga je dan vooral in op online marketing. In dit digitale tijdperk is iedereen immers gekluisterd aan sociale media. Zonder een online visitekaartje met bijbehorende marketing krijgt je bedrijf niet snel naamsbekendheid. Hoewel je hierin een beetje overdrijft (er zijn genoeg bedrijven die draaien zonder marketing), zet het je publiek wel aan het denken.

Stap 4: Toon de voordelen van jouw oplossing (Show benefits of your solution)

Dit is het perfecte moment om wat resultaten te tonen van jouw bedrijf. Uiteraard in een pakkende animatie. Je laat bijvoorbeeld zien hoeveel extra omzet bedrijven gemiddeld behalen nadat ze met jouw bureau zijn gaan samenwerken. Je laat zien hoe jouw marketingbureau andere bedrijven goed kan helpen.

Stap 5: De welbekende 'Call To Action!'

Nu is het natuurlijk zaak dat mensen ook echt 'getriggerd' worden om met jouw bedrijf aan de slag te gaan. Dit doe je met een 'Call To Action'. Je zet mensen aan een contactmoment te maken. Hierbij is het altijd handig om ook daadwerkelijk te eindigen met een e-mailadres of telefoonnummer in de video. Een pakkend nummer of e-mailadres werkt uiteraard het beste. Heb je die niet? Dan kun je die vast regelen!

Meer weten over indeling van je script? Animaty staat klaar met advies!

Nu is het natuurlijk fijn om meer te weten over de 'problem-solution methode'. Maar hoe zet je dit daadwerkelijk om naar een goede animatievideo? Twijfel niet om contact op te nemen met ons. Wij weten precies hoe we jouw script (en dus animatievideo) tot een succes maken.

   - - - - -